7 november 2025
Digiwijzer in de praktijk: Stad Blankenberge
Benieuwd hoe andere organisaties Digiwijzer inzetten in hun werking? Ga mee met ons op verkenning door het werkveld en ontdek hoe organisaties Digiwijzer inzetten als hefboom voor e-inclusie.
Inspiratie van: Stad Blankenberge
De diensten van Zorg en Welzijn van Stad Blankenberge bieden een breed gamma aan sociale dienstverlening. Alle welzijnsvragen horen hier thuis en dat in de ruimste zin van het woord.
Voor vragen rond ‘het digitale’ kunnen mensen terecht in de Digipunten die de stad aanbiedt, maar mensen kunnen deze vragen ook stellen aan andere dienstverleners. Het is vooral in dit laatste geval dat de Digiwijzer een meerwaarde biedt: hiermee kunnen de sociaal werkers hun inwoners vlot doorverwijzen naar de juiste ondersteuning.
We gingen in gesprek met Caroline Decorte, projectmedewerker bij Zorg en Welzijn, over hoe zij de Digiwijzer aanschouwt.

Waarvoor gebruikt u de Digiwijzer?
"Binnen mijn werking gebruik ik de Digiwijzer om activiteiten op te plaatsen. Ik ben bezig met de projecten rond e-inclusie, in samenwerking met de Digibanken. Van daaruit worden heel wat opleidingen georganiseerd voor de inwoners. We werken ook met een groep vrijwilligers binnen Blankenberge die opleidingen en digihulp organiseren.
Het is zo dat wij die opleidingen, cursussen en digihulp op UiT in Vlaanderen plaatsen met specifieke labels, zodanig dat deze doorstromen naar de Digiwijzer. Zo vinden de inwoners het aanbod terug op Uit in Vlaanderen; en vinden de intermediairs het aanbod terug op Digiwijzer."
Wat is volgens u de meerwaarde van de Digiwijzer?
- Overzichtelijkheid
"De meerwaarde van de Digiwijzer is dat het allemaal mooi overzichtelijk is. Het is zeer gemakkelijk zoeken, vind ik."
- Verfijnen en Filteren
"Je kiest eerst in welke stad of regio dat je iets wilt vinden, en daarna waarvoor je iets wilt vinden (is het enkel digihulp of zijn het opleidingen of is het één-op-één begeleiding dat je wilt vinden)? Op die manier kan je heel mooi verfijnen en filteren totdat je eigenlijk uitkomt bij de zaken waar je naar op zoek bent. Je moet dus niet in een veelheid van informatie beginnen zoeken. Door het inschakelen van je filters kom je eigenlijk al heel snel op hetgeen dat je zoekt."
- Snelle manier van zoeken
"Ik zou het zeker aan professionals aanraden omdat het een heel snelle manier van zoeken is."
Hoe heeft u zelf de Digiwijzer leren kennen?
"Dankzij het project E-inclusie, waarvoor een Digibank-medewerker betrokken is in de stuurgroep. We krijgen zo regelmatig updates door van de Digiwijzer. We zoeken altijd verschillende kanalen om onze opleidingen en activiteiten te verspreiden en bekend te maken.
""Digiwijzer is dus één van de kanalen die opgenomen wordt in ons communicatieplan om de zaken bekend te maken voor de inwoners.""
Daarbij is het dus altijd een en-en verhaal. Digiwijzer alleen zou niet voldoende zijn om ons aanbod bekend te maken, ook niet enkel UiT in Vlaanderen, en ook niet enkel het Stadsmagazine. Het is de combinatie van de verschillende kanalen die ervoor zorgt dat het zo ruim mogelijk verspreid wordt."
Wat moeten mensen weten over de Digiwijzer?
- "Het is enkel voor West-Vlaanderen. Als kustgemeente hebben we vaak mensen uit het binnenland, dus het zou wel een meerwaarde zijn als het Vlaanderenbreed wordt uitgerold.
- Het is een snelle manier van zoeken, zonder dat je flyers of boekjes of brochures moet nakijken. Dit wel op voorwaarde dat aanbieders de input altijd correct doorgeven: er is heel veel waaraan gedacht moet worden, dus je kan daarin wel makkelijk eens iets vergeten. (Zoals bijvoorbeeld de juiste tag aanduiden in UiT in Vlaanderen om gevonden te kunnen worden in Digiwijzer).
- Wij gaan een communicatieplan maken waarin bekendmaking op Digiwijzer is opgenomen. We maken een checklist van alle kanalen waar nieuwe activiteiten in worden opgenomen."
Heeft u nog een laatste toevoeging?
"Ik sta absoluut achter de Digiwijzer. Ik vind het een zeer makkelijk systeem om mee te werken. Maar we moeten het indachtig zijn en we mogen maatschappelijk werkers niet met de vinger wijzen als ze dit nog niet kennen of gebruiken, want zij moeten al aan heel veel denken en dat mogen we nooit vergeten."
Dat laatste is dus een mooie oproep om Digiwijzer als tool verder bekend te maken onder collega-intermediairs!