Digiwijzer in de praktijk: FACT-app
17 december 2025

Digiwijzer in de praktijk: FACT-app

Benieuwd hoe andere organisaties Digiwijzer inzetten in hun werking? Ga mee met ons op verkenning door het werkveld en ontdek hoe organisaties Digiwijzer inzetten als hefboom voor e-inclusie.

Inspiratie van: Provincie West-Vlaanderen - FACT-app

Dominique Velghe werkt voor Provincie West- Vlaanderen. Ze is coördinator van de FACT-app. Deze app is een beeldwoordenboek waarbij er voor de belangrijkste knelpuntberoepen nuttige woordenschat opgelijst is, in samenwerking met de betrokken sectoren. Die woordenschatlijsten zijn vertaald naar 11 veelgebruikte talen. De woorden zijn telkens voorzien van een illustratie, zodat anderstaligen er sneller mee aan het werk kunnen.

In deze job komt Dominique af en toe wel in aanraking met mensen die minder netwerk hebben dan mensen die hier geboren zijn. Anderstaligen moeten hier vaak opnieuw een netwerk opbouwen. Als je een digitaal probleem hebt, vraag je dat net vaak (of eerst) aan iemand die je kent.“Hoe beter je netwerk, hoe sneller je geholpen bent, zo zit de wereld wel een beetje in elkaar” dixit Dominique.

Vanuit deze insteek gingen we op 13 oktober 2025 met Dominique Velghe in gesprek over Digiwijzer.be

Dominique, hoe kom jij in aanraking met digitale inclusie of exclusie?

Dat gebeurt tijdens de contacten die ik heb met anderstaligen in functie van de FACT-app, maar ook in mijn privé. Mensen die wat ouder zijn of minder digitaal actief, vragen wel eens "kan je mij helpen"? Dat doe ik altijd met plezier, maar dat lukt mij ook niet altijd, ik ben geen expert. Soms heb ik er ook geen tijd voor en dan is het wel fijn dat je samen met hen kan zoeken naar een manier waarop ze toch geholpen kunnen worden. Daarbij is het wel goed dat je kan kijken wat effectief kan werken en wat dichtbij is voor hen.

Soms zit je zelf even vast met hoe je iemand goed vooruit kunt helpen of vrees je dat je zelf lang zal moeten zoeken om het probleem precies op te lossen. Net dan is het fantastisch dat je naar Digiwijzer.be kunt gaan om je effectief verder te helpen.

Je bent zelf, via de FACT-app ook bezig met een digitale praktijk. Hoe beïnvloedt dit je blik op digitale inclusie?

Ik ben goed geplaatst om deze FACT-app uit te bouwen, net omdat ik niet over gigantisch veel geduld beschik om zaken online uit te zoeken: ik wil niet bezig zijn met wachtwoorden onthouden of uren zoeken hoe je iets online moet gebruiken, daar krijg ik geen kick van. Het is dus belangrijk dat de app snel en duidelijk is. Op die manier heb ik dus wel oog voor die digitale toegankelijkheid, zonder zelf een speciaal talent hiervoor te hebben of grote ambities te koesteren.

Ik denk ook dat iedereen vroeg of laat wel eens in aanraking komt met een digitaal probleem. Als je het dan niet opgelost krijgt, zelf, dan is een digipunt ideaal om naar toe te gaan. Ik vind het fijn dat je dit kunt vinden via de Digiwijzer.

Ik ben misschien ook wel wat alerter hiervoor. Zo verzamel ik bijvoorbeeld onze eigen oude toestellen om ergens te kunnen doneren om ze te refurbishen. Zo is je huis opgeruimd en hebben je toestellen nog een nuttige bestemming.

Meer en meer diensten gaan over op het digitale en soms is een dienst al uitsluitend digitaal of moet je bij betalen als je wilt dat iets nog fysiek gebeurt. Rond mij merk ik dat veel mensen de moed verliezen om ermee aan de slag te gaan. Het gebeurt ook zo geleidelijk aan, tot je plots niet meer mee kan. Daar heb ik zelf ook schrik voor. Als je bijvoorbeeld een bepaalde stap naar technologie niet gezet hebt, vanuit de context dat je dat niet nodig hebt op dat moment-wat logisch is-, en je dat dan plots toch moet doen om mee te kunnen zijn of omdat het niet meer anders kan, dan kan het alsnog te laat zijn omdat je de vorige stappen gemist hebt. Ik vind het daarom wel belangrijk dat je mee blijft met de basics want het evolueert allemaal heen snel.

Zaken moeten dus makkelijk in gebruik zijn. Daar streef ik naar met de FACT-app en ik merk het ook bij Digiwijzer.be. Je kan er heel makkelijk je zoekcriteria ingeven. Het is een makkelijke architectuur van de website. Je vindt er snel je weg, je kunt vlot doorklikken, er is geen wachtwoord nodig, je zoekt wat je wilt en komt vlot bij de informatie.

Wat is volgens jou de meerwaarde van Digiwijzer.be?

Het is een praktische plek, waar je alle informatie opgelijst krijgt. Het is duidelijk vanuit een praktisch oogpunt ontworpen en daar ben ik grote fan van! Je kunt zoeken met filters en je kunt de locatie instellen. Je kunt dus echt samen met de persoon kijken naar wat deze echt nodig heeft, hoe gaan we dit omschrijven, en waar kan je terecht wanneer het voor de persoon in kwestie best uitkomt. Je kan op die manier mensen in gang steken, zonder dat je zelf een grote inspanning moet doen.

Ik ontdekte ook via Digiwijzer dat er ‘digihulp aan huis’ bestaat en dat lijkt me heel goed voor, vaak wat oudere mensen die op de sukkel zijn en niet meer zomaar bij een digipunt geraken met vragen. Zo kunnen zij toch ook geholpen worden.

Digiwijzer werkt empowerend: als je het zelf niet opgelost krijgt, dan kan je hiermee wel een stap zetten naar een oplossing.


Hoe zouden professionals deze tool volgens jou kunnen inzetten in hun werk?

Ikzelf werk niet 1 op 1 met mensen, dus ik zie vooral ook voor eerstelijnswerkers, die dit wel doen, een grote meerwaarde. Het kan de druk op hun eigen werktijd verminderen. Als zij afspreken om een bepaald iets te doen met de mensen die zij helpen en er komt een digitale vraag bij, zal het afhangen van wat het probleem precies is en hoeveel tijd ervoor nodig is. Is het een vraag die slechts 10 minuten tijd vraagt, dan kunnen ze dat gerust zelf opnemen. Maar vanaf ze merken dat dit veel meer tijd nodig zal hebben of er bepaalde gegevens ontbreken, dan kunnen ze dat zelf niet geklaard krijgen in hun tijd. Dan kan Digiwijzer dus soelaas bieden.

Er is zijn al veel aanbieders op dit vlak, maar mensen vinden niet altijd de weg ernaar toe, zeker als er al problemen zijn op digitaal vlak. Dan is het dus fijn dat Digiwijzer er is, om toch wat perspectief te kunnen bieden op dit vlak voor hen, met behulp van een professional.

Eigenlijk kan de Digiwijzer dus wat instaan ter ondersteuning van het netwerk dat sommige mensen niet hebben en vormt de website ‘een digitaal netwerk’ van organisaties/diensten/besturen die werken rond digitale inclusie.

Dominique, zijn er nog zaken die je wenst voor Digiwijzer.be of die je nog wilt toevoegen?

Uitbreiding! Ik wilde iets opzoeken voor iemand die niet in West-Vlaanderen woont en ik merkte dat dit niet kon. Het is een goed product dus het zou fijn zijn als het ruimer getrokken wordt en dat mensen van over heel Vlaanderen er beroep op kunnen doen. ‘Go go go’ voor het Vlaamse verhaal 😊

Daarnaast is het natuurlijk wel belangrijk dat de Digiwijzer gevoed blijft worden, ik zag dat er nu echt wel veel op staat. Ik mag er dus niet aan denken dat die subsidiëring voor Digibanken zal stoppen, want de nood hieraan is nu zo hoog en voorlopig nog niet weg, denk ik. Fingers crossed!!