21 november 2025
Digiwijzer in de praktijk: DVV Midwest
Benieuwd hoe andere organisaties Digiwijzer inzetten in hun werking? Ga mee met ons op verkenning door het werkveld en ontdek hoe organisaties Digiwijzer inzetten als hefboom voor e-inclusie.
Inspiratie van: DVV Midwest

Sinds 2017 zorgt dienstverlenende vereniging (DVV) Midwest voor intergemeentelijke samenwerking in de regio Midden West- Vlaanderen. DVV Midwest coördineert verschillende projecten rond digitale inclusie. De lokale besturen organiseren met de projectmiddelen een divers aanbod, gaande van digipunten tot digihulp en digilessen. DVV Midwest verzorgt regiobreed een uitleendienst waarbij kwetsbare burgers een toestel kunnen ontlenen.
Er is dus heel wat digitaal inclusie aanbod, dat ontsloten wordt op de Digiwijzer. We gingen in gesprek met Elke Calu (projectmedewerker digitale inclusie) en Jasmien Truyaert (digicoach), over hoe zij het werken met de Digiwijzer ervaren.
Welke rol hebben jullie bij het werken met de Digiwijzer?
Het team digitale inclusie is regiobeheerder op Digiwijzer.be. Iedere digicoach volgt bovendien het aanbod op van hun gemeentes/steden als organisatiebeheerder.
Jasmien en Elke zijn momenteel beiden digicoach bij team Digitale inclusie. Jasmien werkt hoofdzakelijk binnen het project Digibanken, maar heeft ook een kleine rol bij het project Iedereen Digitaal. Elke is projectmedewerker e-inclusie bij Team Midwest waar het project Iedereen Digitaal in afrondingsfase zit. Verder ondersteunt Elke de digihelpers vanuit Midwest en neemt ze de communicatie met hen op.
Zowel Jasmien als Elke checken of alle vormingen op Digiwijzer.be terechtkomen, of deze ‘juist staan’ en gepubliceerd worden. Dit gaat over vormingen door de lokale besturen of door de CVO’s uit de regio. Zij plaatsen zelf hun vormingen in de UiT-kalender (met de juiste tag erbij), zodat Digiwijzer deze items dan binnentrekt. Het is de taak van de digicoaches om dit aanbod aan te passen naar het format van de Digiwijzer en te publiceren.
Jasmien en Elke plaatsen ook de momenten online waarop er digihulp georganiseerd wordt. Samen met de gemeenten en steden bekijken ze per periode (voorjaar-najaar) wat op de planning staat rond digitale inclusie en of de digihulp uitgebreid moet worden.

Welke rol heeft Digiwijzer bij DVV Midwest?
Digiwijzer heeft ook een plaats op de website van DVV Midwest gekregen op de pagina rond digitale inclusie.
“Het is dus niet alleen zorgen dat de Digiwijzer marcheert, maar de mensen moeten er ook de weg naar toe vinden.” -Elke.
We moeten ervoor zorgen dat de Digiwijzer op het pad van iemand komt die informatie zoekt rond e-inclusie, is het nu om iets bij te leren of om een bepaalde vraag te stellen. Digiwijzer vermelden op de webpagina van de gemeenten, is al een eerste stap hierin.
Wat zijn volgens jullie voordelen van de Digiwijzer?
"Eén van de voordelen van de Digiwijzer zit hem in het feit dat je kunt zoeken op locatie en de straal daarrond. Mensen die in een grensgebied tussen verschillende gemeentes wonen, kunnen op die manier aanbod vinden dat echt dichtbij is. Waar een bepaald aanbod van de gemeente waar ze zelf wonen toch veraf is, kan een aanbod van een andere gemeente dichterbij zijn. Terwijl een gemeente enkel voor dat eigen aanbod reclame maakt, bundelt de Digiwijzer alle aanbod van alle West-Vlaamse gemeentes en steden."
Waar ligt volgens jullie de grootste meerwaarde?
"In het algemeen is het bieden van een overzicht de grootste meerwaarde van de Digiwijzer. Op de gemeentewebsites is het vaak zoeken naar informatie rond e-inclusie aanbod. Bij sommige zit dat onder het luik ‘Welzijn’, maar dan moet je wel nog wat doorklikken of scrollen. Zo zien de mensen soms het bos door de bomen niet meer.
"Het is dus zeker een meerwaarde dat je via één website makkelijk kan zoeken wat er binnen een bepaalde gemeente of stad wordt aangeboden."
Het gebeurt dat een bepaalde vorming binnen een gemeente volzet is of dat een digipunt niet beschikbaar is op het moment dat het best past voor iemand. Dan er kan via de Digiwijzer ruimer gekeken worden naar een gelijkaardig aanbod. Zo kan iemand bij de dichtstbijzijnde gemeentes toch nog terecht voor een bepaald aanbod. Of dit effectief gebeurt, is natuurlijk afhankelijk van de doorverwijzer en zijn of haar natuurlijke reflex om gelijkaardig aanbod in de buurt te gaan bekijken."
Jullie spraken hierboven vooral over de voordelen en meerwaarde vanuit het perspectief van de burger. Wat is voor jullie als aanbieders een meerwaarde van werken met de Digiwijzer?
- Overzicht

"Het overzicht voor aanbieders zelf. Zo hoeft de UiT-kalender van de verschillende gemeentes niet apart bekeken worden. Iets snel opzoeken, is heel handig met de Digiwijzer."
- Preview bij het maken van aanbodsfiches
"Een ander voordeel is de preview die je kunt bekijken bij het ingeven van aanbod via het dashboard. Zo kan je zien hoe je aanbod ook effectief zal verschijnen op de website, zonder dat je hier veel acties voor moet ondernemen. Het helpt om goed te zien of je aanbod duidelijk en leesbaar is of waar je misschien best nog wat bij aanpast."
- Automatisch archiveren van fiches
"Nog een pluspunt is dat je kunt aanduiden wanneer iets niet meer zichtbaar hoeft te zijn op de Digiwijzer. Zo kan je aanduiden in de fiche "tonen tot" om aan te geven wanneer het aanbod afgelopen is. Op die manier schoont het aanbod op de Digiwijzer zichzelf een beetje op. Het zou jammer zijn dat je bij een opzoeking een hele reeks mogelijkheden ziet die al voorbij zijn. Voor de momenten waarop er Digihulp is, geldt dit wel niet, gezien je deze datum er apart bij zet. Dit vraagt wel wat opvolg- en denkwerk. Tip: zet een tweewekelijkse reminder in je agenda."

- Extra toegangspoort
"Voor gemeenten die niet zelf een webpagina hebben rond digitale inclusie, maar wel een aanbod, is de Digiwijzer een goeie wegwijzer naar dit aanbod. Naast de UiT-databank is het vaak een extra toegangspoort. Daarbij krijg je dan ook goed zicht op wat allemaal binnen één gemeente georganiseerd wordt. Als bijvoorbeeld Okra graag iets wilt doen rond digitale inclusie, kunnen zij gaan kijken op de Digiwijzer wat eigenlijk al georganiseerd wordt binnen die gemeente. Zo kunnen samenwerkingen ontstaan of kan er beter afgestemd worden over aanbod en hoeft gelijkaardig aanbod ook niet gelijktijdig plaats te vinden. Wij weten bijvoorbeeld zelf goed wat binnen de gemeenten van Midwest gebeurt, maar hebben geen idee van het e-inclusieaanbod buiten deze regio."
Tip voor andere aanbieders van Elke en Jasmien: ‘Een aanbodsfiche kan je ook dupliceren, zo hoef je niet helemaal vanaf nul te beginnen en pas je vlot zaken aan.’
Bezorgdheid voor de toekomst
"Op dit moment nemen wij nog veel over van de aanbieders zelf. Het is ook onze taak om hen te ontlasten en te ontzorgen. Hoe dit na de projectsubsidies vanuit de Digibanken verder zal lopen, is nog niet duidelijk. Er worden nu ook al zaken van onderuit ingevuld, maar dat administratieve luik en die eindredactie zit wel echt bij ons. Het is dus wel een vraagteken wie dit in de toekomst zal opnemen of wie zich daartoe geroepen zal voelen.
Alles dat nu bijdraagt tot het versimpelen, efficiënter maken van de werkwijze om aanbod op Digiwijzer te plaatsten is dus van groot belang voor het voortbestaan van de Digiwijzer. Het zou jammer zijn dat hier nonchalanter mee wordt omgegaan en info op de Digiwijzer niet meer altijd up-to-date is. De eindgebruiker zal hier uiteindelijk de dupe van zijn.
Wat hier mogelijks bij kan helpen, is het weghalen van een tussenniveau bij de rollen op de Digiwijzer. Nu moet de regio - of organisatiebeheerder aanbod nog goedkeuren voor publicatie, om een dubbel check te kunnen uitvoeren. Als deze rechten uitgebreid worden en er geen controle meer nodig is, kan aanbod rechtstreeks gepubliceerd worden. Dit zou de efficiëntie zeker verhogen.
We kunnen ook altijd eens over het muurtje gaan kijken bij de gemeentes die geen DVV of geen digicoaches hebben. Het zou op gemeentelijk niveau moeten afgeklopt worden wie het mandaat heeft van de eindverantwoordelijkheid voor aanbod op de Digwijzer."
Dankjewel voor het interview!
N.v.d.r.: deze bezorgdheden en optimaliatie worden binnen het Digiwijzer project reeds opgenomen. Zo zorgen we voor een optimale Digiwijzer werking!