Digiwijzer in de praktijk: ACV West-Vlaanderen
17 december 2025

Digiwijzer in de praktijk: ACV West-Vlaanderen

Benieuwd hoe andere organisaties Digiwijzer inzetten in hun werking? Ga mee met ons op verkenning door het werkveld en ontdek hoe organisaties Digiwijzer inzetten als hefboom voor e-inclusie.

Inspiratie van: ACV West-Vlaanderen

Het ACV is partner van meer dan 200.000 West-Vlamingen! Vanuit deze brede solidariteit behartigen ze als vakbond individuele en collectieve belangen op het gebied van werk, inkomen en gezin. Zij geven professioneel advies, gespecialiseerde rechtsbijstand en service op maat.

We gingen in gesprek met Hanne Tuytens van ACV West-Vlaanderen over digitale drempels en Digiwijzer. 


Kan je jezelf kort voorstellen? 

Ik ben Hanne, 37 jaar en momenteel werkzaam bij ACV West-Vlaanderen. Na mijn studies maatschappelijk werk heb ik een 13-tal jaar in OCMW’s gewerkt. Ongeveer twee jaar geleden maakte ik de overstap naar het ACV. Sinds de start van mijn loopbaan heb ik het gebruik van digitale middelen enorm zien toenemen. Vooral kwetsbare groepen hebben het vaak moeilijk om mee te blijven met alle nieuwe digitale toepassingen. De meeste problemen duiken op bij overheidstoepassingen, bijvoorbeeld bij het inloggen op VDAB, RJV, MyPension,… Ook de invoer van de verplichte digitale controlekaart EC3.2 tijdelijke werkloosheid is echt niet voor iedereen evident. 

Hoe zou jij de Digiwijzer uitleggen in je eigen woorden? 

Voor mij is de Digiwijzer een soort centraal verzamelpunt voor digitale hulp in West-Vlaanderen. Het is een plaats waar alle organisaties en initiatieven gebundeld worden die mensen ondersteunen bij digitale problemen. Je vindt er dus waar je terecht kan voor hulp en begeleiding rond dingen als online formulieren, inloggen op overheidsplatformen of het gebruik van apps. Dat maakt het veel makkelijker om snel te zien waar in de buurt iemand geholpen kan worden met zijn of haar digitale vragen. 

Op welke manier maak jij gebruik van de Digiwijzer? 

Op dit moment gebruik ik de Digiwijzer nog niet, omdat het platform mij tot nu toe eigenlijk niet bekend was. Dat vind ik wel jammer, want het sluit heel goed aan bij de vragen die wij in de praktijk krijgen. Nu ik weet dat het bestaat, wil ik het in de toekomst zeker gaan raadplegen wanneer cliënten digitale problemen hebben. 

Zo kan ik veel gerichter doorverwijzen naar het juiste aanbod in hun buurt, in plaats van zelf telkens alles te moeten uitzoeken. 

Wat zie jij als de grootste meerwaarde van de Digiwijzer-tool? 

Voor mij is de grootste meerwaarde dat je het aanbod kan filteren op woonplaats. Kwetsbare groepen hebben niet alleen digitale problemen, maar botsen vaak ook op mobiliteitsproblemen. Het is niet vanzelfsprekend om grote afstanden af te leggen voor hulp. Als je mensen kan doorverwijzen naar ondersteuning dicht bij huis, verlaag je de drempel enorm. Dat maakt dat ze veel sneller echt gebruik gaan maken van die hulp, en dat is een heel grote meerwaarde. 

Welke tip zou je andere doorverwijzers geven over het gebruik van de Digiwijzer? 

Ik zou andere doorverwijzers aanraden om de Digiwijzer actief te leren kennen en er op voorhand even mee te oefenen. Als je weet welke organisaties in jouw regio op het platform staan, kan je tijdens gesprekken met cliënten veel sneller schakelen. Neem de tijd om het aanbod in jouw buurt te verkennen en hou de Digiwijzer open als een vast hulpmiddel tijdens consultaties. Zo wordt doorverwijzen naar digitale hulp een stuk eenvoudiger en kan je cliënten onmiddellijk concrete opties meegeven!